Prodej bytu Horolezecká
Případová studie
Co nakonec zvýšilo prodejní cenu o více jak 900 tisíc korun?
Kdyby prodávající v začátku tohoto prodeje kývl na nabídku nejmenované realitní kanceláře, byla by výsledná částka v kupní smlouvě nižší o téměř milion korun. Zbytečně by prodělal. Prodejní cena by neodpovídala tržní hodnotě dané nemovitosti.
Naštěstí vše zůstalo jen u toho „kdyby“ a já vám tak mohu v případové studii opět na konkrétním příkladu přiblížit, co a proč obnáší (správný) prodejní postup a čeho byste se měli vyvarovat.
Vyplatí se důvěřovat, ale prověřovat…
Majiteli se naskytla vážná příležitost prodat – formou okamžitého/přímého výkupu, který já doporučuji jedině jako nouzové řešení, když už vám opravdu tzv. teče do bot. (Což ale nebyl tento případ, jak jsem později zjistil. A tento způsob prodeje tak nedával smysl.)
Prodávající se ale nespoléhal jen na jeden zdroj nebo službu a chtěl vědět víc o svých možnostech. Takže se obrátil na mě, abych mu vypracoval online odhad a poradil mu.
Můj názor byl po zhodnocení na dálku a následné návštěvě bytu jednoznačný: výkupní cenu jsem označil za nevýhodnou.
Místo zkratky jsem tedy navrhl osvědčenou strategii, která navíc v tomto případě skrývala bonus. Existovala totiž velká šance, že home staging nás dovede až k prodeji nejlepší nabídce.
Výkup vs můj odhad prodejní ceny na start:
- 1Nabízená částka ve výkupu:4 000 000 Kč
- 2Mou zpracovaný odhad: (s podmínkou home stagingu)4 450 000 Kč
Před rekonstrukcí neznamená nezajímavý
Byt byl v původním stavu. Na současném realitním trhu to ale do prodeje nevnáší žádný handicap. Tím spíš, když se dobře sejdou ostatní faktory ovlivňující hodnotu a atraktivitu v očích cílové skupiny zájemců: lokalita, dispozice, občanská vybavenost a další.
Z mých zkušeností proto vyplynula ideální strategie = využít kompletní home staging. Přitáhne více pozornosti a ta následně rozšíří okruh vážných zájemců, kteří se pak mohou přirozeně postarat o nárůst prodejní ceny.
Dispozice 2+1, užitná plocha 60 m² | V bytě nikdo nebydlel |
---|---|
Byt před kompletní rekonstrukci | Byt vyžadoval novou elektroinstalaci, rozvody vody, renovaci parket, novou kuchyň, koupelnu s WC apod. |
Klidná část oblíbené lokality Hostivař | V blízkosti domu je plavecký stadion a lesopark Hostivař, v okolí supermarket Albert, pošta, základní a mateřská škola. Cca 3 min. pěší chůze je zastávka BUS Gercenova, spojení na metro linku A – stanice Skalka a Strašnická. |
Délka prodeje | Prodáno za 10 dnů |
Prodejní cena | 4. 912 000Kč |
Home staging jako klíčový nástroj
Velký home staging představuje investici v řádech desítek tisíc, ale jestliže máte zkušenosti a znalosti, abyste uměli důkladně porovnat náklady vs. přínosy, nešlápnete s ním vedle. A to se mi potvrdilo i tentokrát.
Vyšperkovaný vizuál v inzerátu a na prohlídkách se podílel (v kombinaci s odpovídajícím vyjednáváním se zájemci) na poskočení konečné ceny směrem nahoru.
Dobrý dojem zkrátka dělá divy v jakémkoliv obchodu. Bez pečlivosti a příklonu ke kvalitě ho ale nevydolujete, proto si tak ve svém know-how zakládám na špičkovém přístupu, o kterém vás pravidelně informuji na blogu.
Designérské práce | 12 500 Kč |
---|---|
Měsíční pronájem nábytku | 8 800 Kč |
Doprava tam a zpět | 7 000 Kč |
Výmalba: cena zahrnuje i malování obkladů na stropě | 11 200 Kč |
Profesionální úklid: mytí oken, podlah, zásuvek a vypínačů, koupelny a WC včetně čistících prostředků cca 6 hod | 1 500 Kč |
Balení, odvoz a likvidace drobných předmětů | 500 Kč |
Lakování/tapetování dveří + zárubně | 3 000 Kč |
Pokládka, zakoupení a dovoz lina na chodbu | 3 000 Kč |
Demontáž, odvoz a likvidace skříně | 1 000 Kč |
Oprava stěny po demontáži skříně | 500 Kč |
Repase kuchyňské linky pro potřeby stagingu | 2 500 Kč |
Uvedené částky jsou bez DPH.
- Prostor jsem potřeboval hezky „zabydlet“protože prázdné místnosti a holé stěny nevzbuzují kýžené emoce – člověk je vnímá v hranicích své fantazie a představivosti (z toho důvodu se i např. u novostaveb nebo rekonstrukcí vytvářejí vizualizace), které mohou limitovat nadšení a touhu.
- Snažil jsem se tedy obyčejný starší byt proměnit v potenciální domovkterý vyvolává příjemné pocity, a to nejen na fotkách.
- Snad ani nemusím příliš rozvádětže fotky pořídil profesionální fotograf, který ví, jaký záběr, z jakého úhlu a při jakém světle = aby snímky zaujaly a ukazovaly to nejlepší z bytu a jeho parametrů.
- Veškeré přípravy zabraly zhruba 10 dnířešil jsem hlavně nábytek s doplňky a drobné opravy.
- Cena za pronájem nábytku činila 8 800 Kč měsíčněodhadoval jsem, že se byt prodá do měsíce, a tak jsem zvolil měsíční vypůjčení.
- Ve vyúčtování samozřejmě nechyběl můj standardní příspěvek 5 000 Kčkterý na home staging poskytuji každému klientovi, jelikož této metodě stoprocentně věřím, pokud je pro danou nemovitost a prodejní případ vhodná.
Vše vyšlo na jedničku, soutěžilo se
Dopadlo to tak, jak jsem majiteli nastínil ještě před oficiálním odstartováním mé práce pro něj. Ve finále jsem finálních kol vyjednávání o koupi přivedl několik vážných zájemců, které jsem motivoval k „aukci“, resp. v mém pojetí jde o prodej nejlepší nabídce (přečtěte si více o tomto postupu).
Inzeroval jsem za 4 450 000 Kč a zájemci o koupi mi předložili následující nabídky:
- 4 600 000 Kč
- 4 765 000 Kč
- 4 765 800 Kč
- 4 900 000 Kč
- 4 912 000 Kč
Jelikož prodávající chtěl dosáhnout co nejlepší ceny, byly ostatní okolnosti (jako např. způsob financování) vedlejší a zabýval jsem se jimi spíše okrajově, ačkoliv jindy mohou sehrávat roli stěžejních argumentů. Takže si pochopitelně vybral nejvyšší částku.
Těší mě, že se mi podařilo udržet určený směr a naplnit vizi, na které jsem vybudoval spolupráci s tímto klientem. Vložil do mě svou důvěru a já pro něj udělal maximum.
Chcete prodat byt v Praze?
Svěřte prodej mně a prodejte byt rychle a za vyšší cenu. Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.
Vaše osobní údaje budu zpracovávat v souladu se zásadami zpracování osobních údajů.
Reference
Co o mně říkají klienti
Zhodnocení prodeje + důležitá rada
Na začátku byla možnost prodat za 4 000 000 Kč, na konci majitel podepisuje smlouvu na 4 912 000 Kč. Stačilo jen spolehnout se na mé znalosti, počkat pár týdnů a vznikl propastný rozdíl téměř milion korun.
A protože některé společnosti dělají z výkupu něco trochu jiného, než čím skutečně je, neodpustím si na závěr malé upozornění: přímý výkup nikdy ve výhodnosti nepřekoná klasický kvalitně odvedený prodej. A tento fakt nezmění ani nejúžasnější marketing na světě.
Nic proti této službě nemám, ale neměla by být prezentována jako férová a rovnocenná alternativa ke standardnímu postupu. Je to cokoliv, jen ne fér. A už vůbec ne tehdy, kdy se byt či dům podhodnotí o stovky tisíc...
Pokud vás tedy zaujme jakákoliv nabídka tohoto typu, zkonzultujte ji ještě s dalším realitním makléřem, který má prokazatelné zkušenosti a reference.
Možná jste v situaci, kdy vážně spěcháte a nic jiného vám nezbývá, ale i výkup by měl být vyrovnaný – zisk pro toho, kdo ho obstará, ale zároveň nezneužití pozice prodávajícího s mlžením či uváděním v omyl.
Jak dokazuje příběh z této studie, pokud nic nebrání plnohodnotnému prodeji, krásnými fotkami a adekvátní prací se zájmem kupujících, jednoznačně se vyplatí vydat touhle cestou. Bývá sice náročnější a delší, ale zpravidla přinese úspěch bez pochybností.