730 542 484 david.majer@re-max.cz - Realitní specialista

12 největších mýtů o prodeji nemovitosti, kterým možná věříte i vy [1. část]

3.5. 2018 David Majer

Stejně jako tomu je u jakéhokoliv obsáhlého a složitého tématu, i kolem realit se točí spousta omylů a polopravd. A ty pak zkreslují náhled na prodej (koupi) nebo realitní trh jako celek. Majitelé nemovitostí tak kvůli nepřesným nebo dokonce nepravdivým informacím přicházejí o peníze a čas– jak jsem se už mnohokrát přesvědčil při spolupráci s klienty.

Nějaký čas jsem se proto zaměřoval na názory a poznatky laické veřejnosti ohledně prodeje nemovitostí a vytipoval nejpalčivější mýty, co způsobují zbytečná nedorozumění a problémy. Všechny je vyvrátím a vysvětlím, abyste se zase o něco lépe vyznali v realitní „džungli“, kde se neodborník snadno ztratí. Mimo jiného právě i v důsledku nedostatečné či pokřivené informovanosti.

Mýtus č. 1: Na fotkách nezáleží, hlavní je nemovitost samotná.

Velký omyl. Právě fotky utvářejí důležitý první dojem a vzbuzují emoce, které výrazně ovlivňují chuť (ne)koupit. I skvělou nemovitost lehce „potopí“ obsahově či kvalitativně špatné snímky. Když zájemce odradíte (resp. nezaujmete) „na dálku“, nepřijde na prohlídku. Byť naživo vypadá vše mnohem lépe. Atraktivní inzerát (čtěte tipy pro jeho tvorbu) tedy představuje naprostý základ pro povedený prodej.

Mýtus č. 2: Home staging je moderní výmysl k ničemu, co jen kryje nedostatky interiéru.

Platí vše, co jsem nastínil v předchozím bodě – vizuál „hraje prim“. Krásné a příjemné pokoje, co i jen přes fotku lákají k návštěvě nebo dokonce rovnou evokují vlastní představy o bydlení, dělají v celém procesu doslova zázraky.

Smyslem home stagingu je dostat z jakéhokoli prostoru to nejlepší ideálně rozmístěním nábytkem, barvami, doplňky. Nejde o to cokoli skrývat. Přesně naopak: proměna využije potenciál dané nemovitosti na maximum. Když půjdete např. na důležitou schůzku, také si neoblečete tepláky, co běžně používáte na víkendové výlety…

Prohlédněte si příklady malého fotostagingu, který je pro klienty zdarma nebo se nechte inspirovat velkým home stagingem, kdy nemovitost prošla totální změnou rukou našich designérů.

Mýtus č. 3: Čím víc realitek nemovitost nabízí, tím rychleji se prodá.

„Kámen úrazu“ tkví u tohoto mýtu hned v několika rizicích. Každá realitní kancelář má své postupy, takže se vaše nabídka objeví na stejném inzertním portálu v různých variantách. Někde bude hodně textu, jinde méně. Údaje se budou lišit. Zatímco některé fotky ukážou „A“, jiné zdůrazní „B“.

A výsledek? Chaos, co nepůsobí věrohodně. Zájemci tak většinou pojmou podezření, že jde o „ležák“, který nikdo nechce, a proto se ho snažíte „udat“ přes kdekoho. Takže od něj raději dají ruce pryč. Paradoxně se tak celý proces protáhne, až se nakonec můžete ocitnout v bodě, kdy se nemovitost spálí.

Dalším problémem jsou samotní realitní makléři. S vědomím, že stejný byt či dům mají „pod palcem“ i konkurenční společnosti, do prodeje nevloží tolik úsilí. Nemovitost nemají exkluzivně, může ji třeba v další hodině prodat někdo jiný. A veškerá snaha, co zahrnuje i nemalé náklady, by pak vyšla naprázdno. Proto se raději „drží při zemi“, nejsou tak aktivní a motivovaní. Jenže to samozřejmě negativně ovlivňuje průběh a možnost dosáhnout na nejlepší výsledek.

Takže strategie „víc hlav víc ví“ se v tomto případě nevyplácí (něco jiného ale znamená spolupráce kolegů z jedné RK). Budete mít k dispozici X realiťáků, co „jedou na půl plynu“. Namísto jednoho, co se plně soustředí a využívá všechny své dovednosti a schopnosti, aby vás co nejrychleji a nejvýhodněji „dovezl do cíle“.

Mýtus č. 4: Nemovitost se prodá sama.

Neprodá. Prodej, který má přinést špičkový výsledek, zahrnuje řadu kroků. A když některý vynecháte nebo pokazíte, odrazí se to na časové náročnosti, konečné ceně nebo „papírování“. Bez přípravy, plánování a pečlivé realizace se zkrátka neobejdete.

A tímto se vracíme k fotkám a home stagingu – neotřesitelným základům úspěchu. Ani sebeúžasnější nemovitost potenciální zájemce neosloví, když ji nebudou vnímat jako výjimečnou od prvního okamžiku (prohlédnutí první fotky). A k tomu je nasměrujete poutavým inzerátem. Ale tím to nekončí. Intenzitu dobrého dojmu musíte zvyšovat svým jednáním při prohlídkách, komunikací, spolehlivostí, postoji, vstřícností…

Zajímá vás, co všechno byste tedy měli zařídit a udělat? To zjistíte v článku o excelentním postupu při prodeji.

Chcete najít podobné články ve svém e-mailu?

Nejdůležitější novinky přímo na váš email. Přidejte se k 4 000 + odběratelů a mějte přehled o pražském realitním trhu. Navíc kniha, jakým chybám se vyhnout při prodeji bytu zdarma.

Příští článek výjde 23.5.2018 na téma:

Skryté vady při prodeji či koupi nemovitosti

Chci nové články o realitním trhu

Mýtus č. 5: Vyplatí se stanovit vysokou kupní cenu, vždyť snížení je možné vždycky.

Přemrštěná cena se vám vymstí. Proto se do tohoto uvažování vůbec nepouštějte. Potenciální zájemci vidí a vědí, za kolik se nemovitosti prodávají. Určitě tak nenarazíte na takového, který bude mít „klapky na očích“ a propadne té vaší natolik, že ji pořídí za nesmyslně vysokou částku. Ne, nikdo se nechytne. Vy byste si snad koupili balíček žvýkaček za 100, když se obvyklá cena pohybuje okolo 10 korun?

Enormně nadhodnocený byt nebo dům se na realitním serveru brzy okouká a časem si vyslouží nálepku „předraženého zboží“, co nikdo nechce. A nepomohou ani následné slevy – ty spíše zbourají poslední zbytky důvěryhodnosti. Nemovitost spálíte a pak bude velmi obtížné (a možná pro určité období dokonce nemožné) ji prodat.

Mýtus č. 6: Když se neozývají zájemci, je třeba dál trpělivě čekat.

Když na inzerát skoro nikdo nereaguje, někde se stala chyba. Laxností její nežádoucí dopad prohlubujete. Na standardní byt v ceně okolo 4 až 6 milionů korun by se vám mělo ozvat zhruba pět (a více) zájemců během týdne, deseti dnů. Jestliže se tak neděje, konejte – podle těchto užitečných rad z praxe.

Tak to byla první polovina, v příští části proberu dalších 6 mýtů. Kromě jiného se dozvíte, jak je to se smlouvami u prodeje, exekucí či například provizí realitek. Sledujte mě na Facebooku, jakmile vydám pokračování tohoto článku, dozvíte se to jako první.

Chci nabídnout nemovitost na prodej

Rádi byste prodali vaši nemovitost rychle a za nejvyšší cenu? Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.

12 největších mýtů o prodeji nemovitosti, kterým možná věříte i vy [1. část]
4.9 (97.39%) 23 hodnocení

David Majer
David žije v Praze v Bubenči se svou ženou Lucií a synem Oliverem. Je realitní specialista v pražské realitní kanceláři RE/MAX Alfa a měsíčně prodá svým klientům 7-10 nemovitostí. Získal ocenění makléř Skokan roku ČR 2017 napříč celým RE/MAXem v České republice. Je autorem e-booku 7 nejčastějších chyb, kterých se můžete dopustit při prodeji bytu v Praze. Radí lidem, jak výhodně prodat svůj byt a je vášnivým zastáncem férového jednání na realitním trhu. Provádí odhady nemovitostí online, které jsou pro majitelé nemovitostí zdarma a také odhady pro dědická řízení.

Plánujete prodej nemovitosti a chcete znát její cenu?

Váše nemovitost má možná větší hodnotu, než sami tušíte. Získejte zdarma přesnou analýzu a profesionálně určenou prodejní cenu vašeho bytu.

Komentáře