Pokud prodáváte nebo kupujete nemovitost bez realitní kanceláře, která by vám s přepisem energií pomohla, čeká vás nutnost nechat převést odběr elektřiny či plynu nebo obojího. Jak probíhá přepis odběrného místa a co je k němu potřeba?
Přepsání odběrného místa na nového odběratele je záležitost zpravidla maximálně 30 dní. Doba se může u jednotlivých dodavatelů a s ohledem na situaci lišit. Každopádně je-li vše správně načasováno a stávající a nový odběratel spolupracují (navzájem i s dodavateli energií), změny proběhnou bez komplikací a bez přerušení dodávek. V zásadě vždy stačí vyplnit pár formulářů.
Pokud se mění odběratel v už připojeném odběrném místě beze změny dodavatele energií, postačí, když původní a nový odběratel vyplní a podepíšou jednu společnou žádost o převod odběru elektřiny či plynu. Nový odběratel pak uzavře smlouvu se stávajícím dodavatelem.
V žádosti o převod určitě zkontrolujte, jestli všechny údaje souhlasí se skutečným stavem (například zda žádost podepsala opravdu oprávněná osoba, údaje na formuláři odpovídají údajům na fakturách za elektřinu a plyn apod.) a nezapomeňte uvést aktuální stav elektroměru/plynoměru – ke dni, kdy chcete provést změnu majitele odběrného místa, je dobré provést samoodečet energií a tyto hodnoty si zapsat. Při prodeji bytu a jeho následnému předání novému majiteli vždy asistuje náš technický pracovník. Pokud tedy byt prodáváte s makléřem, zpravidla toto zajistí.
Žádosti o uzavření, změnu či ukončení smlouvy a formuláře ke stažení najdete zde
Pokud stav elektroměru či plynoměru k datu změny odběratele odsouhlasí podpisem původní i nový odběratel, distributorovi to stačí. V jiném případě posílá své lidi, aby provedli kontrolní odečet.
Jestli chcete společně s přepisem odběrného místa řešit i změnu dodavatele, je nutné kromě doložení potřebných dokumentů, jako je předávací (přepisový) formulář či doklad o vlastnictví (list vlastnictví či kupní smlouva), také sepsat smlouvu s novým dodavatelem energií. Nový dodavatel se již postará o vyřízení veškeré administrativy.
Když měníte dodavatele s přepisem, dejte si pozor na smluvní podmínky původního odběratele se stávajícím dodavatelem. Záležet může také na dohodě, jak rychle a za jakých podmínek se stávající smluvní vztah ukončí. Nejlepší je se s původním odběratelem vzájemně domluvit na datu, kdy dojde k ukončení smlouvy, abyste si vyřídili smlouvu s novým dodavatelem.
Po provedení přepisu přijde oběma odběratelům ukončovací a uvítací dokumentace. V případě původního odběratele se jedná o ukončovací fakturu, kterou je provedeno konečné vyúčtování za odběrné místo. Výsledkem je pro něj buďto přeplatek, který je mu vrácen, nebo nedoplatek, jehož uhrazením ukončuje veškeré závazky související s odběrným místem. Tento případný nedoplatek samozřejmě nemá vliv na zajištění dodávky energií novému odběrateli, nemá-li s neuhrazenými závazky původního odběratele nic společného.
S každým přečteným článkem, jste blíže správnému rozhodnutí
Nejdůležitější novinky přímo na váš email. Přidejte se k 10 000 + odběratelů a mějte přehled o pražském realitním trhu. Navíc kniha, jakým chybám se vyhnout při prodeji bytu zdarma.
Příští článek výjde 23.4. 2025
Zdroj: peníze.cz