730 542 484 david.majer@re-max.cz - Realitní specialista

Změna trvalého bydliště: Jaké úřady musíte navštívit?

1.3. 2017 David Majer

Čeká vás stěhování do nové, vysněné nemovitosti? Nebo jste naopak konečně prodali byt a musíte se vystěhovat? V takových případech je namístě (kromě gratulace) i pár praktických rad. Na co se připravit, pokud měníte trvalé bydliště – tedy údaj, který se nachází na mnoha dokladech? V dnešním článku vám celou problematiku osvětlím.

Občanský průkaz je základ

Vaše cesta k novým dokladům začíná na obecním či městském úřadě v místě vašeho nového bydliště. Než se ale vydáte na byrokratickou pouť, ujistěte se, že máte veškerou dokumentaci dosvědčující oprávněnost užívání – typicky jde o zápis v katastru nemovitostí či nájemní smlouvu.

Pokud můžete doložit, že na místě skutečně žijete, můžete se směle vydat vyřídit občanský průkaz. Na úřadě vyplníte Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, zaplatíte správní poplatek (v roce 2017 jde o 50 Kč) a do tří dnů se změna promítne do evidence obyvatel. Přímo na místě také vaše občanka přijde o rožek a získáte dočasné žluté Potvrzení o změně trvalého pobytu.

Na úřadě ještě zůstaňte: do 15 dnů máte totiž povinnost zažádat o nový občanský průkaz.

Nevyhnete se ani komunikaci s pojišťovnou

I přes digitální dobu, ve které žijeme, se vás stále týká ohlašovací povinnost ve vztahu k pojišťovně. Na oznámení máte 30 dní (od změny) a je možné, že nebudete muset hledat nejbližší pobočku. Do pojišťovny zavolejte a domluvte se, zda stačí napsat e-mail či poslat dopis.

Chcete najít podobné články ve svém e-mailu?

Nejdůležitější novinky přímo na váš email. Přidejte se k 4 000 + odběratelů a mějte přehled o pražském realitním trhu. Navíc kniha, jakým chybám se vyhnout při prodeji bytu zdarma.

Příští článek výjde 21.11.2018 na téma:

Co se stane, když nezaplatíte daň z nabytí nemovitých věcí včas? Je možné zaplacení daně odložit?

Chci nové články o realitním trhu

Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti realitního trhu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém emailu. 

Další úřady: Které budete potřebovat a které se vás netýkají?

To, zda se budete muset vydat i na další úřady, ovlivňuje to, kolik dokladů máte v peněžence a jaký je váš sociální status. Jste-li v produktivním věku, nepodnikáte a neřídíte, máte vyhráno. Pokud ne, poradím vám i v těchto případech.

Zaměstnanci, podnikatelé a finanční úřad

Na úvod mám dobrou zprávu: finančnímu úřadu nic hlásit nemusíte. Novou adresu si zjistí sami a dají vám vědět, pokud budete přeřazeni pod jiné územní pracoviště. Zaměstnanci mají o starost méně, živnostníci si ale musí pohlídat ještě jeden údaj: sídlo podnikání.

Živnostenský úřad samostatně změní adresu vašeho trvalého bydliště, adresa sídla ale zůstává původní. Pokud tedy vykonáváte živnost v místě bydliště, bude nutné úředníky do 15 dnů zpravit o změně.

Řidiče čeká návštěva odboru dopravy

Stěhujete se z centra města do periferie? Pokud se město, ve kterém pobýváte, nezměnilo, není důvod pro výměnu řidičského průkazu. Pokud jste se ale přestěhovali z obce A do obce B, o řidičák si zažádat musíte. Bude vás stát opět 50 Kč, vydají jej v novém místě pobytu a na oznámení máte pouhých pět dnů.

Vlastníte-li auto, na odboru dopravy ještě zůstaňte. Osvědčení o registraci vozidla či tzv. malý techničák vám vymění, velký technický průkaz potom doplní o nové údaje. V peněžence si připravte dalších 50 Kč a dejte pozor na lhůtu 10 dnů.

Správa sociálního zabezpečení, úřad práce a další instituce

Kontakt se „sociálkou“ by měli navázat jen podnikatelé a důchodci. Podnikatelé proto, že mohou přejít pod příslušnost jiné pobočky, důchodci kvůli vyplácení důchodu.

Pokud jste hlášení na úřadu práce, máte na změnu již běžných 8 dní a o nové adrese by definitivně měli vědět.

Neopomíjejte také soukromé instituce. Banky, lékaři, zaměstnavatel, distributor energií, pojišťovna či telefonní operátor rozhodně patří mezi subjekty, které bude vaše nová adresa zajímat. A je rozhodně lepší změnu ohlásit včas, než se zbytečně dostat do potíží.

Chcete najít podobné články ve svém e-mailu?

Nejdůležitější novinky přímo na váš email. Přidejte se k 4 000 + odběratelů a mějte přehled o pražském realitním trhu. Navíc kniha, jakým chybám se vyhnout při prodeji bytu zdarma.

Příští článek výjde 21.11.2018 na téma:

Co se stane, když nezaplatíte daň z nabytí nemovitých věcí včas? Je možné zaplacení daně odložit?

Chci nové články o realitním trhu

Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti realitního trhu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém emailu. 

Změna trvalého bydliště: Jaké úřady musíte navštívit?
4.6 (92.22%) 18 hodnocení

David Majer
David žije v Praze v Bubenči se svou ženou Lucií a synem Oliverem. Je realitní specialista v pražské realitní kanceláři RE/MAX Alfa a měsíčně prodá svým klientům 7-10 nemovitostí. Získal ocenění makléř Skokan roku ČR 2017 napříč celým RE/MAXem v České republice. Je autorem e-booku 7 nejčastějších chyb, kterých se můžete dopustit při prodeji bytu v Praze. Radí lidem, jak výhodně prodat svůj byt a je vášnivým zastáncem férového jednání na realitním trhu. Provádí odhady nemovitostí online, které jsou pro majitelé nemovitostí zdarma a také odhady pro dědická řízení.

Plánujete prodej nemovitosti a chcete znát její cenu?

Váše nemovitost má možná větší hodnotu, než sami tušíte. Získejte zdarma přesnou analýzu a profesionálně určenou prodejní cenu vašeho bytu.