730 542 484 david.majer@re-max.cz - Realitní specialista

Jak na prodej rodinného domu: 6 nejlepších rad, kterými se řídí i makléři

29.6. 2017 David Majer

I když se ve svých blogových článcích zaměřuji na byty, neznamená to, že bych nechtěl poradit také majitelům jiných typů nemovitostí. Teď tohle nechtěné opomíjení napravím. Dal jsem dohromady nejdůležitější tipy, které usnadní prodej rodinného domu.

Čeká vás náročný proces, to je holý fakt. Ale pokud se budete držet známého hesla „kdo je připraven, není překvapen“, zvládnete to s perfektním výsledkem. Za co nejkratší dobu a co nejvýhodněji. Pomohou vám následující řádky.

Jednotlivé body vás provedou úspěšným prodejem od začátku až téměř ke konci. Proč téměř? Protože v závěru jde spíše o papírování, jako je podpis kupní smlouvy apod. Nám ale bude stačit, když se společně dostaneme do okamžiku pevné domluvy na koupi s vážným zájemcem.

1. Dobré načasování je základ

Ne každé období v roce přeje prodeji domu. Proto zvažte, jestli nebude lepší pár týdnů nebo měsíců počkat – tedy v případě, že by to vyšlo na zimu. Perfektní podmínky a podporu vám nachystá pozdní jaro a léto.

Teplé počasí, slunce, rozkvetlá příroda na zahradě, všechny tyto a mnohé další benefity ve velkém „promlouvají“ do chuti pořídit si vysněné obydlí i do samotného dojmu z interiéru a exteriéru při prohlídce. Dům vypadá lépe s modrou a prosluněnou oblohou nad střechou než v sychravé a „zamračené“ zimě, která sama o sobě navozuje mnoha lidem depresivní nálady. Poptávka v podzimních a zimních měsících klesá a spousta nabídek tak zůstává v inzertních přehledech bez povšimnutí.

2. Nepodceňujte správně stanovení ceny

Dostáváme se k finanční otázce. Je mi jasné, že byste za svou nemovitost chtěli získat co nejvíce peněz. Ale teď jsme narazili na „kámen úrazu“. Jak určíte ideální cenu, která vám splní požadavek prodat výhodně? Když budete mít moc velké ambice a požadovanou částku „přestřelíte“, budete se potýkat s minimálním zájmem. Když naopak prodáte moc levně, proděláte třeba i stovky tisíc korun.

Snažte se tedy nastavit odhad ceny tak, aby vám dával jistotu, že se vyvarujete zmíněných problémů. Je to celkem věda, protože je nutné brát v potaz množství faktorů. Nejde jen o vlastnosti objektu nebo lokalitu, ve které stojí. Zkuste se při naceňování odrazit i od aktuální situace na realitním nebo hypotečním trhu.

S hledáním inspirace na realitních serverech opatrně, nejsou to dobré zdroje informací. Ceny, které u inzerátů vidíte, se zpravidla hodně liší od toho, za kolik někdo nemovitost opravdu nakonec koupil. Jak se s tím tedy vypořádat? Investujte do přístupu k cenovým mapám nebo rovnou oslovte specialistu, který odhad provede za vás.

3. Dejte si záležet na přípravě pro focení

Slyšeli jste už o home stagingu? Pokud ne, měli byste si o tomto tématu vyhledat co nejvíce informací. Né každá realitní kancelář tuto službu poskytuje, ale můžu vám potvrdit, že jde o klíčový faktor prodeje. Pod uvedeným cizím termínem se totiž skrývají všechny kroky přípravy domu na focení. V kostce jde tedy o úkony, které udělají z nemovitosti „horké zboží“. Patří sem např.:

  • důkladný úklid,
  • přestavba pokojů podle nejnovějších trendů,
  • výmalba,
  • vystěhování starého nábytku,
  • doplnění dekoračních prvků,
  • apod.

Home staging zkrátka cílí na to vyzdvihnout všechny krásy a přednosti objektu, aby na fotkách nebo při prohlídkách udělal skvělý první dojem. V „řeči čísel“ se může tato snaha projevit navýšením prodejní ceny i o stovky tisíc korun.

4. Krásné a kvalitní fotky nemusí vždy stačit

V dnešní době výkonných chytrých telefonů a digitálních fotoaparátů není tak těžké pořídit hezké záběry. Pokud si však nenajmete profesionála, doporučuji si ještě před prvním stisknutím pouště nastudovat základní informace o kompozici a produktové fotografii. Sice nejdete fotit výrobek jako takový, ale zásady pro tvorbu dokonalých záběrů zboží na podporu jejich prodeje se vám budou hodit. Také berte v potaz ideální přísun přirozeného světla do scény, které vždy „vyčaruje“ mnohem příjemnější výsledek než umělé osvětlení.

Na druhé straně bych tady rád zmínil, že ani sebelepší statické obrázky nemají potřebnou vypovídající hodnotu o prostoru v domě. Proto zvažte natočení videa, které nemovitost přiblíží mnohem více. Video prohlídka u prodeje domu je mezi zájemci velmi populární. Často také přispívá k rozhodnutí sjednat si osobní návštěvu.

Chcete najít podobné články ve svém e-mailu?

Nejdůležitější novinky přímo na váš email. Přidejte se k 4 000 + odběratelů a mějte přehled o pražském realitním trhu. Navíc kniha, jakým chybám se vyhnout při prodeji bytu zdarma.

Příští článek výjde 26.9.2018 na téma:

Které dokumenty při prodeji nemovitosti musí mít úředně ověřené podpisy a které nemusí

Chci nové články o realitním trhu

Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti realitního trhu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém emailu. 

5. Dokonalý inzerát se všemi náležitostmi

Máte super fotky nebo i krátký „film“ o jedinečnosti své prodávané nemovitosti. Tak je nejvyšší čas pustit se do vytvoření atraktivního inzerátu, který zveřejníte na nejnavštěvovanějších realitních serverech. Zkuste si najít pár minutek času na zkouknutí nabídek špičkových realitek a inspirujte se. Všímejte si použitých slovních obratů i obsahu jako celku.

Napište text, ve kterém nebude chybět žádné důležité info. Věnujte se v něm parametrům a vlastnostem domu, jeho okolí a občanské vybavenosti. Přidejte klidně i krátké subjektivní shrnutí, pro koho se nemovitost nejvíce hodí a jak se v ní bydlí. Určitě si nevymýšlejte a uveďte rovnou i případná omezení. Nezapomeňte také na údaje o energetické náročnosti budovy.

6. Nepodceňte komunikaci a jednání se zájemci

V neposlední řadě mějte trpělivost při komunikaci s možnými zájemci. Nebude to jednoduché, ale vstřícné a milé jednání dokáže divy. Pro spoustu lidí jsou sympatie stejně zásadní jako třeba cena domu nebo jeho dispozice.

Při osobním setkání se snažte navozovat pohodovou atmosféru a nenechte se „vykolejit“ eventuálními otravnými dotazy. Vždy myslete na to, že člověk, se kterým právě mluvíte, může být opravdu kupující.

Chci nabídnout nemovitost na prodej

Rádi byste prodali vaši nemovitost rychle a za nejvyšší cenu? Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.

Vaše osobní údaje budu zpracovávat v souladu se zásadami zpracování osobních údajů.

Jak na prodej rodinného domu: 6 nejlepších rad, kterými se řídí i makléři
4.7 (94%) 30 hodnocení

David Majer
David žije v Praze v Bubenči se svou ženou Lucií a synem Oliverem. Je realitní specialista v pražské realitní kanceláři RE/MAX Alfa a měsíčně prodá svým klientům 7-10 nemovitostí. Získal ocenění makléř Skokan roku ČR 2017 napříč celým RE/MAXem v České republice. Je autorem e-booku 7 nejčastějších chyb, kterých se můžete dopustit při prodeji bytu v Praze. Radí lidem, jak výhodně prodat svůj byt a je vášnivým zastáncem férového jednání na realitním trhu. Provádí odhady nemovitostí online, které jsou pro majitelé nemovitostí zdarma a také odhady pro dědická řízení.

Plánujete prodej nemovitosti a chcete znát její cenu?

Váše nemovitost má možná větší hodnotu, než sami tušíte. Získejte zdarma přesnou analýzu a profesionálně určenou prodejní cenu vašeho bytu.