730 542 484 david.majer@re-max.cz - Realitní specialista

Neveřejně a bez inzerce? Na takový prodej nemovitosti raději rovnou zapomeňte

18.12. 2019 David Majer

Občas se setkám s dotazem, zda by nešlo prodávat bez standardního veřejného inzerování. Pokud k tomu není opravdu vážný důvod, můj postoj je jasný: nejde to. Postup, kdy daný byt nebo dům neuvedeme na trh, přináší řadu nevýhod. A ty nelze ignorovat.

Jako prodávající se tak připravíte o možnost využít efekt momentální poptávky (který může vést k výhodnému prodeji aukcí) a hned od začátku získáte roli někoho, kdo se musí přizpůsobit – požadavkům už vytvořeného okruhu zájemců, kterým předložíte svou nabídku.

Abyste se mohli snadněji rozhodnout, zda i přes všechno zvolit právě „tichý“ prodej, připravil jsem tento článek o největších rizicích. Protože byste měli vědět, že s touto strategií spíše ztratíte, než získáte.

Poptávková databáze skvěle doplní primární způsoby prodeje

Každý kvalitní realitní makléř (nebo realitní kancelář) má svou databázi s potenciálními kupujícími. Neměla by ale sloužit jako jediný prodejní nástroj. Zapojení zájemci totiž přesně vědí, co a za kolik hledají. A většinou nechtějí ustupovat.

Samozřejmě se i s touto skupinou dá pracovat, ale ne tak jako u běžně vedeného prodeje. Protože obecně platí: čím větší zájem, tím větší možnosti. A předem sestavený seznam eventuálních kupujících je v tomto značně limitovaný.

Takže se buď trefíte do daných požadavků, nebo máte smůlu. Zatímco inzerování vám přivede množství zájemců, kteří chtějí koupit (většinou co nejdříve), a tak vědí, že to s sebou obvykle nese nutnost upravit svá očekávání… V otázkách rychlosti koupě, výše kupní ceny či formy financování. Což pochopitelně vyhovuje vám, prodávajícímu.

Hlavní minus: rozlučte se s nejvyšší možnou cenou

Jak už jsem naznačil na předchozích řádcích, když předmětný byt nebo dům nedáte na trh, nikdy se nedostanete na nejvyšší možnou částku. Takovou, kterou byste mohli získat vlivem neustále se měnící poptávky a fungování tržního mechanismu.

Nemovitostí je nedostatek. Prodávající tak mohou hodně ovlivnit průběh i výsledek prodeje, resp. koupě. Jasně a stručně: aktuální situace hraje ve váš prospěch. A proto si při správném prodejním postupu můžete diktovat. Třeba tak, že nakonec dáte přednost nejzajímavější finanční nabídce při vzpomínané aukci.

Může to trvat…

Nedostatek vhodných zájemců o koupi vás zpravidla donutí čekat. Třeba i několik měsíců. Jenže ani trpělivost nemusí znamenat, že se v tak úzké skupině skutečně objeví někdo, kdo koupí za vašich stanovených podmínek.

Mé zkušenosti ukazují na nekompromisní trend – prodávající nakonec musí jít s cenou dolů. Protože jinak by neprodal vůbec. A to i když si říká, že nespěchá a počká si. Po delší době doufání ztrácí chuť každý. Jakákoliv šance na dokončení se pak jeví jako skvělá, ačkoliv nenaplní potenciál transakce.

Kvalitní přípravě se ale nevyhnete

Ani při tomto způsobu prodeje ale nesmíte zanedbat přípravu nemovitosti na focení a prohlídky. I tak je potřeba potenciální zájemce zaujmout a nalákat pěknými fotkami nebo dokonce videem. Špatná prezentace odradí. A tím si ještě víc snížíte šance na, v rámci možností, dobrý prodej.

Takže investujete čas, energii a peníze do nezbytného home stagingu jako u klasicky inzerovaného prodeje, ale nezískáte z něj tolik, kolik byste mohli. A to je škoda. Doslova.

Kdo chce, tak se o transakci stejně dozví

Někteří klienti argumentují tím, že nechtějí, aby se o prodeji či jeho výsledku dozvědělo jejich okolí. Nenechte se ale mýlit, tyto informace jsou následně dostupné v katastru nemovitostí. Takže kdo bude chtít, snadno si dohledá, že už nejste vlastníkem. Včetně údajů, za kolik jste byt nebo dům prodali.

Proto vždy pořádně zvažte, jestli vám utajování stojí za to. Osobně tedy neveřejný prodej nedoporučuji. A téměř nikdy ho v rámci spolupráce s klienty nevyužívám. Pomyslně mi totiž svazuje ruce a nemohu při něm dělat vše, abych vyjednal nejlepší podmínky.

Chci nabídnout nemovitost na prodej

Rádi byste prodali vaši nemovitost rychle a za nejvyšší cenu? Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.

O jakou nemovitost se jedná

Vaše osobní údaje budu zpracovávat v souladu se zásadami zpracování osobních údajů.

David Majer
David žije v Praze v Bubenči se svou ženou Lucií a syny Oliverem a Oskarem. Je realitní specialista v pražské realitní kanceláři RE/MAX Alfa a měsíčně prodá svým klientům 5-8 nemovitostí. Získal 1. místo a ocenění nejúspěšnější makléř RE/MAX Alfa roku 2019 a 2018, celkově se umístil na 4. místě z 1.391 makléřů – v rámci všech makléřů RE/MAXu v celé ČR a stal se skokanem roku ČR 2017 napříč celým RE/MAXem v České republice. Je autorem e-booku 7 nejčastějších chyb, kterých se můžete dopustit při prodeji bytu v Praze. Radí lidem, jak výhodně prodat svůj byt a je vášnivým zastáncem férového jednání na realitním trhu. Provádí odhady nemovitostí online, které jsou pro majitelé nemovitostí zdarma a také odhady pro dědická řízení.

Plánujete prodej nemovitosti a chcete znát její cenu?

Váše nemovitost má možná větší hodnotu, než sami tušíte. Získejte zdarma přesnou analýzu a profesionálně určenou prodejní cenu vašeho bytu.