730 542 484 david.majer@re-max.cz - Realitní specialista

Kdy prodávanou nemovitost zlevnit? Typické situace, ve kterých se vyplatí jít s cenou dolů

30.5. 2019 David Majer

Sleva není v realitách sprosté slovo. Naopak – někdy se může stát vítaným pomocníkem, který vám ušetří hromadu starostí.

Musíte však umět rozpoznat, kdy se s ní vytasit. Hlavní zásada zní: neukvapit se a ani zbytečně neotálet. Zbrklé či naopak promarněné kroky v otázce snížení ceny mohou způsobit problémy.

Co tedy zvážit a podle čeho se správně rozhodnout? Vždy záleží na dané nemovitosti a dosavadním průběhu prodeje. Je nutné pečlivě analyzovat jak zájem a chování potenciálních kupců, tak například také počty zhlédnutí inzerátu či frekvenci prohlídek.

Abyste si mohli udělat představu o ideální slevové strategii, přiblížím 2 nejčastější situace, co většinou musí vyústit v úpravu požadované sumy.

1. Sleva jako reakce na malý zájem (a náprava špatně nastavené ceny)

Důležitou roli hrají čísla, tedy statistiky týkající se zveřejněného inzerátu. Upozorní vás na to, že se něco děje. Resp. neděje – lidé si nabídku prohlížejí, ale tím to končí.

Nepřicházejí dotazy ani žádosti o domluvení termínu prohlídky. Když už někdo odpoví na inzerát, je to jen „výkřik do tmy“ bez očekávaného pokračování.

Nabízený byt či dům má u inzerce například 3 tisíce zobrazení za týden. V tomto ohledu vše běží, jak má. Jenže když na něj (téměř) nikdo nereaguje, a to už měsíc nebo měsíc a půl, dál na nic nečekejte a jednejte. Jinak byste nakonec mohli skončit u toho, že se nemovitost na trhu spálí. A to nechcete, protože byste tím sami sebe značně poškodili.

Základ = pěkná prezentace

Nezmiňuji zde samozřejmost typu home staging  a atraktivní prezentace. Uklizený a vhodně nachystaný interiér a hezké fotky (eventuálně s bonusem v podobě lákavé videoprohlídky) jsou základ, bez kterého se v dnešní době neobejdete.

S profesionálním makléřem tohle všechno získáte v rámci jeho služeb a know-how, protože každý zkušený makléř ví, že kvalitní příprava nemovitosti je nezbytnou součástí prodejního postupu – přečtěte si, jak by měl vypadat krok za krokem.

A když prodáváte sami bez odborné pomoci? I tak byste neměli sílu vizuálního zážitku podceňovat. Co se líbí, to budí emoce. A emoce „popostrkávají“ ke koupi víc, než byste si mysleli.

Když zájemce odrazuje cena

A dostáváme se k situaci, kdy máte hezky vypadající inzerát, který vidělo množství lidí, ale na prohlídku za poslední 2 nebo 3 týdny přišel 1 či 2 zájemci. Nebo dokonce nikdo.

S největší pravděpodobností vaše prodejní snahy maří příliš vysoká cena. Proberte se čísly, jak jsem nastínil už na předchozích řádcích, a promyslete, zda to vyřeší sleva. Já z tohoto důvodu hojně využívám zmíněné statistiky – mám tak jasná data pro své klienty a zároveň nápovědu a argumenty pro snižování, které si nemohu jen tak „vycucat z prstu“.

Nová (a realitnímu trhu už lépe odpovídající) částka restartujte prodej a přitáhne pozornost. Zvýší se zájem o vaši nemovitost a s ním i šance na úspěšné dokončení obchodu.

Chcete najít podobné články ve svém e-mailu?

Nejdůležitější novinky přímo na váš email. Přidejte se k 4 000 + odběratelů a mějte přehled o pražském realitním trhu. Navíc kniha, jakým chybám se vyhnout při prodeji bytu zdarma.

Příští článek výjde 16.10.2019

 

Chci nové články o realitním trhu

Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti realitního trhu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém emailu. 

2. Kompenzace vnímaných nevýhod prodávaného bytu/domu

Jestliže zájemci „vypadávají ze hry“ až po prohlídce a ani vám nedávají jinou cenovou nabídku, stojí za nezdarem nejspíš něco jiného než nastavená cena. Z mých zkušeností vyplývá, že to bývá stav nebo vlastnosti předmětného bytu/domu, případně nevyhovující lokalita či další externí podmínky.

Co s tím? Pokud jste například během 2 týdnů ukázali nemovitost 8 či 10 lidem, a přesto se potýkáte s nezájmem, snažte se vypátrat, proč tomu tak je. Buď se na vše podívejte sami „optikou“ možných kupců, nebo se s nimi rovnou spojte a zeptejte se.

Každý má jiné představy a nároky, problém tak může být v čemkoliv. Vadí například:

  • orientace místností,
  • omezený výhled,
  • průchozí pokoje,
  • dispozice,
  • nedostatečné prostory apod.

Uvědomte si, že co vyhovuje vám, ostatní třeba odradí. A pochopitelně to platí i obráceně.

(Ne)čekejte na správného zájemce

Někdy může být prospěšnou taktikou trpělivost. Ale ne nepodložená. Opět doporučuji projít statistiky a dále typologii dosavadních zájemců. A pak buď vyčkat na další „vlnu“ zájmu (který musíte pravidelně vyhodnocovat a adekvátně s ním nakládat) nebo přepsat inzerát tak, aby víc vyhovoval vytipované cílové skupině.

Dejte si však pozor, abyste čekání neprotáhli natolik, že vám ve finále stejně nic nepřinese, protože se nikdo neobjeví. Rozhodnutí, jak pokračovat, proto musí vycházet mimo jiného i z aktuální situace na realitním trhu i zákonitostí, které na něm panují.

Základním pilířem prodeje nemovitosti tak vždy bude rozumná (resp. profesionální) práce s cenou. Ať už nakonec budete muset zvolit slevu, nebo nikoliv.

Chcete mít jistotu, že se „trefíte“ do nejlepší možné cenové hladiny a eventuální sleva nebude nikterak závratná? Nechte si ode mě zpracovat odborný online odhad. Je zdarma a k ničemu vás nezavazuje. Zato ale nasměruje váš prodej vstříc perfektnímu výsledku.

Chci nabídnout nemovitost na prodej

Rádi byste prodali vaši nemovitost rychle a za nejvyšší cenu? Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.

Vaše osobní údaje budu zpracovávat v souladu se zásadami zpracování osobních údajů.

Kdy prodávanou nemovitost zlevnit? Typické situace, ve kterých se vyplatí jít s cenou dolů
4.9 (98.38%) 74 hodnocení

David Majer
David žije v Praze v Bubenči se svou ženou Lucií a syny Oliverem a Oskarem. Je realitní specialista v pražské realitní kanceláři RE/MAX Alfa a měsíčně prodá svým klientům 5-8 nemovitostí. Získal 1. místo a ocenění nejúspěšnější makléř RE/MAX Alfa roku 2018, celkově se umístil na 9. místě z 1.391 makléřů – v rámci všech makléřů RE/MAXu v celé ČR a stal se skokanem roku ČR 2017 napříč celým RE/MAXem v České republice. Je autorem e-booku 7 nejčastějších chyb, kterých se můžete dopustit při prodeji bytu v Praze. Radí lidem, jak výhodně prodat svůj byt a je vášnivým zastáncem férového jednání na realitním trhu. Provádí odhady nemovitostí online, které jsou pro majitelé nemovitostí zdarma a také odhady pro dědická řízení.

Plánujete prodej nemovitosti a chcete znát její cenu?

Váše nemovitost má možná větší hodnotu, než sami tušíte. Získejte zdarma přesnou analýzu a profesionálně určenou prodejní cenu vašeho bytu.