730 542 484 david.majer@re-max.cz - Realitní specialista

8 nejzásadnějších věcí, které lidem vadí na realitkách aneb Jak vše dělám jinak

26.7. 2018 David Majer

Nebudeme si nic nalhávat, realitní makléři si v žebříčkách popularity u laické veřejnosti moc dobře nevedou. Nechci „střílet do vlastních řad“, ale pravdou je, že v oboru působí spousta amatérů a neseriózních rádoby profesionálů, kteří svou práci nedělají na 100 % (nebo ano, ale i tak špatně, protože jim snahu nedoplňují znalosti). Naštěstí se připravuje realitní zákon, co snad přispěje k obratu.

Dnes a denně narážím v internetových diskuzích na negativní názory, ať už obecné či konkrétní, a zprostředkovaně se k nim občas dostávám i osobně – někteří klienti ke mně přicházejí s obavami, protože jejich známý a známý známého se už při spolupráci s RK spálil.

Dal jsem tedy dohromady seznam osmi nejhlavnějších věcí, které prodávající tak „pálí“. A pokud se podobných potenciálních problémů obáváte i vy, ukážu vám, že se vůbec nemusíte stresovat. Stačí zjistit, jak vypadá správný postup a ten pak cíleně vyhledávat. Inspirací, na kterou se můžete plně spolehnout, vám u každého bodu bude přiblížení mé práce a toho, jak danou záležitost řeším já.

1. Nejasná provize

Odměna za služby, to je palčivé téma, kvůli kterému se někteří vydávají na komplikovanější cestu samoprodeje. Často ale problém vychází jen z nejistoty ohledně její výše. Některé RK „mlží“ neposkytují dostatečné informace nebo slibují prodej bez provize a vy jako klient do poslední chvíle nevíte, jak velkou část z peněz ukrojí právě provize.

Můj postup:

Vše si spolu vyjasníme hned na začátku, a to v příslušné dokumentaci. „Černé na bílém“ vidíte, kolik zaplatíte za mé služby. Většinou se jedná o 3–5 % z dosažené prodejní ceny. A samozřejmě – jestliže dojde během prodeje k jejímu snížení, provize se znovu přepočítává, aby procentuálně odpovídala nově nastavené sumě.

2. Mizerná komunikace

S některými realitními makléři vypadá spolupráce takto: je s vámi v kontaktu a je vám plně k dispozici pro jednání o možném zastupování, jenže jakmile vás „získá“, horko těžko ho pak seženete. Telefony nebere, na e-maily neodpovídá. Když už se vám ozve, má na vás málo času, a tak se téměř nic nedozvíte. Nevíte, v jaké fázi se prodej vaší nemovitosti nachází a co bude následovat.

Můj postup:

Se mnou budete pořád „v obraze“. Hned na startu s vámi proberu možné strategie prodeje, které vám důkladně vysvětlím a zdůvodním. Máte pak přehled o tom, proč a jaký home staging provedeme nebo kdy zveřejním inzerát.

Poté se s vámi jasně domluvím na prohlídkách a průběžně vás prostřednictvím speciálních reportů informuji, jak vše probíhá. Také „za běhu“ řeším zájem a vhodně podle něj upravuji nastavené procesy. Je totiž žádoucí reagovat, ať už se ozývá hodně, nebo naopak málo zájemců.

3. Pasivní přístup k prodeji

Někteří (ne)realitní makléři přistupují k prodeji bytu laxně ve stylu „prodá se to samo“(což je sám o sobě velký realitní mýtus). A tak maximálně nafotí pár fotek, v tom nejhorším případě navíc bez home stagingu a na mobilní telefon, zveřejní nabídku na realitních serverech a čekají. Mimochodem, na své facebookové stránce občas takové přešlapy ukazuji, tak si to nenechte ujít a přidejte se.

Můj postup:

Každý krok, který v prodeji vaší nemovitosti udělám, je pečlivě promyšlený. Od úvodní přípravy interiéru na focení až po jednání se zájemci nebo právní servis. Když mohu využít nástroje, co zvýší atraktivitu a hodnotu bytu, jdu do toho.

Kromě samozřejmých kvalitních fotografií tak někdy přistupuji i k natočení exkluzivní videoprohlídky či umístění reklamní plachty a cedule. Nebo na základě vývoje prodeje nakonec ve finále uspořádám aukci, abyste z obchodu vytěžili maximum. Také vždy investuji čas a prostředky do propagace na Facebooku, díky které získám v krátkém čase pozornost potenciální cílové skupiny.

Dělám zkrátka vše pro to, abychom se brzy dobrali úspěšného výsledku. Nečinně přihlížet? To není „můj styl“. A neměl by to být styl nikoho, kdo chce odvádět nejlepší práci, tedy efektivně pomoci klientovi.

Chcete najít podobné články ve svém e-mailu?

Nejdůležitější novinky přímo na váš email. Přidejte se k 4 000 + odběratelů a mějte přehled o pražském realitním trhu. Navíc kniha, jakým chybám se vyhnout při prodeji bytu zdarma.

Příští článek výjde 24.10.2018 na téma:

Proč je pro úspěšný prodej třeba znát názor zájemců, kteří si nemovitost prohlédli, ale nekoupili?

Chci nové články o realitním trhu

Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti realitního trhu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém emailu. 

4. Nejistota ohledně dokumentace

„Kde seženu kupní smlouvu? A co všechno vlastně musím zařídit? Musím dodat tento dokument? Nebo stačí jen tohle? “Otázky, samé otázky… A dále chaos a nejistota, zda vše obstaráte dobře. Do prodeje s pomocí kvalitní RK ale takové otazníky a trápení nepatří. Solidní realitní partner přebírá zodpovědnost a starosti na sebe i v této oblasti. Nebo vás přinejmenším dobře nasměruje ke spolehlivému právníkovi.

Můj postup:

Ve spolupráci se zkušeným právním oddělením mé domovské kanceláře RE/MAX Alfa nachystám kompletní dokumentaci a provedu vás všemi nezbytnými kroky v příslušné fázi prodeje. Se mnou tak získáte jistotu, že vše bez problémů zvládnete i v otázce přípravy smluv a dalších materiálů.

5. Nerespektování požadavků a možností

I když realitní makléř plní roli odborníka, který dokáže zařídit prodej na profesionální úrovni, měl by i při svých znalostech a dovednostech myslet na to, co chce klient. Ne vždy se to ale děje. Makléř pak „jede svůj scénář“ bez ohledu na to, jestli má smysl vzhledem k situaci prodávajícího. Ten může mít různá přání. Třeba potřebuje vše uspíšit. Chce najít někoho, kdo má finance v hotovosti a nebude „zdržovat“ vyřizováním hypotéky. Ale RK „nevidí, neslyší“ a vnímá jen své zájmy.

Můj postup:

Už během našich prvních setkání a jednání se vás budu ptát na vaše očekávání a požadavky. Budu chtít vědět, jestli existuje něco, co prodej ovlivní. Vždy vše vnímám a respektuji, abych mohl určit postup, který bude odpovídat právě vaší situaci. Ano, určité kroky se opakují u všech prodejů, ale přesto je nutné na každý prodejní případ nahlížet jako na originální „příběh“, který vyžaduje vlastní pravidla.

6. Nucení do slev

Některé realitky chtějí hlavně prodat, aby se co nejdříve dostaly ke své odměně. Proto kývnou na první nabídky zájemců, kteří často zkouší vyjednat slevu (někdy oprávněně, někdy ne). Vidina rychle uzavřeného obchodu je pro ně „hnacím motorem“, co vše přebije. Neřeší, že by šlo třeba lépe využít potenciál nemovitosti, vyčkávat a pak cenu naopak navýšit. Tlačí na klienta a přesvědčují ho, že by měl skutečně jít s cenou dolů, jinak z bytu udělá ležák.

Můj postup:

Nikdy do ničeho nenutím, jen doporučuji. Jakýkoliv návrh vám vždy co nejlépe vysvětlím, abyste se v problematice zorientovali a mohli mi buď dát „zelenou“, nebo stopku. Záleží mi na vaší spokojenosti, a tomu mám přizpůsobené celé mé know-how.

7. Hraní si na zájemce

Pokud jste někdy prodávali nemovitost, s největší pravděpodobností jste se s takovým makléřem setkali. Ozval se vám, ale „hrál na vás levou“– vystupoval jako potenciální kupec, co by rád přišel na prohlídku. Později vyšlo najevo, že je “makléř” a zaručeně vám pomůže prodat rychle, výhodně, zkrátka fantasticky. Taková drzost vás nejspíš rozčílila a já se nedivím. Jak může fungovat spolupráce postavená na podvodu?

Můj postup:

Zde asi ani nemám co přibližovat. Tohle nedělám a dělat nikdy nebudu. Stojím si za tím, že makléř, který si zaslouží vaši důvěru, nelže. A ti špičkoví to ani nemají zapotřebí. Mě mí klienti zpravidla oslovují sami. Buď mě najdou na internetu, nebo ke mně přicházejí přes osobní doporučení a na základě referencí.

8. Pochybnosti ohledně specializace

Mnozí realitní makléři se snaží být „odborníci na všechno“. Fotí, natáčejí videa, vytvářejí grafické materiály, upravují interiéry, starají se o marketing daného prodeje a suplují právníka. A vy jste zmatení a ptáte se: „Opravdu se dočkám špičkových služeb?“ Specialista by ale neměl být Ferda Mravenec. Buď se 100% soustředí na prodej jako celek, nebo tato procenta (svou koncentraci a um) musí rozložit mezi vyjmenované činnosti.

Můj postup:

Vím, že „mou parketou“ je prodej. A na ten se plně soustředím. Zorganizuji, zařídím, ale jednotlivé odborné úkoly nechám na povolanějších. Proto spolupracuji s profesionálním fotografem, bytovým designérem a dalšími experty na konkrétní oblasti. Nenechávám nic náhodě, protože perfektně zvládnutý prodej vyžaduje dokonalost v každém kroku.

Chci nabídnout nemovitost na prodej

Rádi byste prodali vaši nemovitost rychle a za nejvyšší cenu? Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.

Vaše osobní údaje budu zpracovávat v souladu se zásadami zpracování osobních údajů.

8 nejzásadnějších věcí, které lidem vadí na realitkách aneb Jak vše dělám jinak
5 (99.35%) 31 hodnocení

David Majer
David žije v Praze v Bubenči se svou ženou Lucií a synem Oliverem. Je realitní specialista v pražské realitní kanceláři RE/MAX Alfa a měsíčně prodá svým klientům 7-10 nemovitostí. Získal ocenění makléř Skokan roku ČR 2017 napříč celým RE/MAXem v České republice. Je autorem e-booku 7 nejčastějších chyb, kterých se můžete dopustit při prodeji bytu v Praze. Radí lidem, jak výhodně prodat svůj byt a je vášnivým zastáncem férového jednání na realitním trhu. Provádí odhady nemovitostí online, které jsou pro majitelé nemovitostí zdarma a také odhady pro dědická řízení.

Plánujete prodej nemovitosti a chcete znát její cenu?

Váše nemovitost má možná větší hodnotu, než sami tušíte. Získejte zdarma přesnou analýzu a profesionálně určenou prodejní cenu vašeho bytu.