730 542 484 david.majer@re-max.cz - Realitní specialista

Kdy říkám klientům „NE“? Aneb proč někdy odmítnu prodávajícího či zájemce o koupi

13.2. 2020 (Aktualizováno: 18.5. 2020)David Majer

Makléřskou práci dělám, jak nejlépe umím. Tak, abych svým klientům opravdu pomáhal od starostí a přinášel jim nejlepší možné výsledky. Nevyhnutelně to znamená, že čas od času musím odmítat. Jak zájemce o spolupráci, tak případné kupující, kteří reagují na mou inzerci.

Obecně tak ode mě uslyšíte „ne“, když vaše požadavky půjdou proti mým odborným postojům a know-how. Pokud máte představu X a já vím, že ji díky zkušenostem a znalostem naplním způsobem Y, nelze trvat na cestě Z, která je pro naše potřeby neprůchodná.

Připravil jsem pár typických příkladů, abyste mohli zas o kus víc poznat můj přístup. Možná vám bude v určitém ohledu připadat striktní, ale jako realitní makléř, který si zakládá na poskytování špičkových služeb a vysoké odbornosti, nemohu a nechci pracovat podle „cizích not“.

Kdy říkám „NE“ prodávajícím

Majitele bytu či domu, který chce se mnou prodávat, odmítám, pokud:

  • Požaduje příliš vysokou cenu, co je v mých očích nereálná.

Správné nastavení prodejní ceny, která odráží všechny zásadní faktory (stav, lokalita, poptávka atd.), je základ. Jestliže je částka tzv. přemrštěná, nejspíš ve finále majitel získá mnohem méně, než mohl. Byt nebo dům bude na trhu dlouho a zájem o to víc klesne.

Více k tomuto tématu uvádím např. v článku o problému spálení nemovitosti na trhu.

  • Nechce prodávat exkluzivně.

Neexkluzivní prodej je pro makléře riziko, které mu brání věnovat se obchodu naplno. A v takové spolupráci nevidím žádný přínos. Tím spíš, když se neexkluzivita zkombinuje se zapojením několika různých kanceláří do transakce.

  • Plánuje prodávat přes více realitek.

Rozdílné prezentace, chaos v údajích, jiné kupní ceny. Nedostatky, které vznikají při nabízení jedné nemovitosti prostřednictvím různých RK. Důsledek? Nedůvěra ze strany možných zájemců. A ta může být škůdcem, co vše protáhne na dlouhé měsíce.

Více jsem tuto problematiku rozebíral v článku o největších problémech tohoto několikanásobného zastupování majitele rozličnými realitními společnostmi.

  • Chce uzavřít smlouvu na dobu kratší než 4 měsíce.

Praxe mi ukázala, že je třeba vymezit na efektivní spolupráci alespoň 4 měsíce. Menší časová dotace zbytečně okrajuje možnost reagovat na chování eventuálních kupujících, upravovat strategii a vyjednávací postupy.

Přitom flexibilita pomáhá dotahovat obchod do vytyčených cílů. Třeba i za nepříznivých okolností. Prodej totiž může být sprint i maraton, vždy záleží na konkrétní situaci.

  • Zkouší vyjednat nižší provizi.

Mé služby zahrnují perfektní postupy (a práci dalších expertů), díky kterým mí klienti prodávají bez starostí a za vyšší cenu. Za to nám náleží odměna v podobě procentuální provize, jelikož nevěříme na prodej bez provize, který se mi nezdá férový.

Snahu „snížit“ provizi beru za projev toho, že klient hledá především levné služby a je to pro něj při rozhodování ta nejdůležitější věc, zaplatit za odvedenou práci realitní kanceláři co nejméně. Přitom mé know-how a vybudované renomé mívá pro mé klienty často nevyčíslitelnou hodnotu.

  • Chce před zájemci něco zatajovat.

Dobrý obchod je transparentní obchod. Když někde něco pokulhává, stejně to časem vyjde najevo. A pak můžou být jakékoliv domluvy jen ztrátou času pro všechny zúčastněné. Proto nepřipouštím žádné tendence „mlžit“.

  • Chce prodávat neveřejně.

Neveřejně a bez inzerce = především za méně peněz a s největší pravděpodobností i se skutečností, že to bude trvat. Takový prodej smaže všechny výhody, které zaručuje zastupování makléřem. Více o neveřejném prodeji a jeho nevýhodách jsem popsal zde.

  • Nechce provést home staging/profesionální nafocení nemovitosti.

Krásné fotky hezky upraveného interiéru jsou v dnešní konkurenci naprostou nutností. A také jeden z prodejních nástrojů, který zvedá cenu a přitahuje pozornost. Atraktivní vizuál tak tvoří pilíř mého know-how, bez kterého nemohu zaručit úspěšný (tedy nejlepší možný) výsledek prodeje.

  • Chce v textu inzerátu uvádět spoustu nepodstatných informací, případně dokonce nepravdivé údaje.

Pěkný a důvěryhodný inzerát nesmí obsahovat pohádky a romány. Jinak nudí či vyvolává zbytečné otázky a třeba i odrazuje. Nevhodně sestavený popis tak může podkopávat mou práci hned na začátku. A na to já nemohu přistoupit.

Zajímá vás více? Přečtěte si článek o klíčových prvcích neodolatelného inzerátu.

Kdy říkám „NE“ kupujícím

S odmítnutím se ode mě občas setkají i lidé, kteří se mi ozývají jako zájemci o prohlídku či koupi mnou nabízené nemovitosti. Potenciální kupující ode mě slyší „ne”, když:

  • Požaduje slevu už při prvním telefonátu, aniž by byl na prohlídce.

Takto to nemůže fungovat. Ano, cena sice může být k jednání, ale myslím, že prostor pro pádné argumenty se otevírá později a hlavně: po prohlédnutí daného prostoru naživo.

  • Požaduje slevu během prvních dnů prodeje.

Až podle vývoje prodeje mohu adekvátně rozhodnout, zda klientovi doporučím úpravu ceny. Proto nemohu kývnout na slevu, když se vše teprve „rozjíždí“. Bližší vysvětlení najdete v článku o tom, jak s takovou žádostí o slevu při prodeji naložit.

  • Se snaží nabídnout úplatek, abych ho upřednostnil před dalšími zájemci.

I to se bohužel stává. Ale u mě to není akceptovatelný krok a s takovým zájemcem spolupráce tímto končí.

  • Chce mít v rezervaci podmínku, která znevýhodňuje mého klienta.

Jak vždy zdůrazňuji: stoprocentně hájím zájmy svého klienta. Proto pro něj neodsouhlasím něco, co by mu mohlo jakkoliv uškodit.

Ostatně, prodej se mnou je vždy dokonale právně ošetřený už od uzavření rezervační smlouvy. Úzce spolupracuji s odborníkem, který nedopustí žádné pochybení. Což jsem rozebral v článku o tom, že náš právník je právník mých klientů.

  • Chce část kupní ceny uhradit „bokem“.

Ne, tohle nepodporuji. Veškeré transakce provádím(e) výhradně oficiálními způsoby, legálně a transparentně. Jsem absolutní profesionál, se kterým mají prodávající majitelé vždy veškeré „papíry“ v naprostém pořádku. Protože skvělý prodej = bezpečný a podle zákona.

Řešíte prodej nemovitosti a potřebujete pomoc?

Rádi byste prodali vaši nemovitost rychle a za nejvyšší cenu? Stačí vyplnit nezávazný formulář, zabere vám to méně než minutu. Brzy se vám ozvu.

O jakou nemovitost se jedná

Vaše osobní údaje budu zpracovávat v souladu se zásadami zpracování osobních údajů.

David Majer
David žije v Praze v Bubenči se svou ženou Lucií a syny Oliverem a Oskarem. Je realitní specialista v pražské realitní kanceláři RE/MAX Alfa a měsíčně prodá svým klientům 5-8 nemovitostí. Získal 1. místo a ocenění nejúspěšnější makléř RE/MAX Alfa roku 2019 a 2018, celkově se umístil na 4. místě z 1.391 makléřů – v rámci všech makléřů RE/MAXu v celé ČR a stal se skokanem roku ČR 2017 napříč celým RE/MAXem v České republice. Je autorem e-booku 7 nejčastějších chyb, kterých se můžete dopustit při prodeji bytu v Praze. Radí lidem, jak výhodně prodat svůj byt a je vášnivým zastáncem férového jednání na realitním trhu. Provádí odhady nemovitostí online, které jsou pro majitelé nemovitostí zdarma a také odhady pro dědická řízení.

Plánujete prodej nemovitosti a chcete znát její cenu?

Vaše nemovitost má možná větší hodnotu, než sami tušíte. Získejte zdarma přesnou analýzu a profesionálně určenou prodejní cenu vašeho bytu.